Összefoglaló beszámoló az első Meseversum® Integratív Meseterápiás „Táltosparipa 5 lába®” csoport munkájáról – 2012-2013.
Posted by Orsi on ápr 2, 2014 in Slider, Blog, Publikációk | 0 commentsÖsszefoglaló beszámoló az első Meseversum Integratív Meseterápiás Táltosparipa 5 lába® csoport munkájáról [1]
A „Táltosparipa 5 lába” csoportok bővebb tematikája itt olvasható. Erre a programra van felfűzve minden ebben a témában indított csoport munkamenete. Az alábbiakban az első ilyen csoportunk munkája kerül ismertetésre.
- Csábi Orsolya okl. pszichológus, integratív hipnoterapeuta, meseterapeuta, pszichodráma asszisztens, fejlesztő tréner
- Kosiciar Krisztina okl. kertészmérnök, Waldorf tanár, pszichodráma asszisztens
A 140 órát egy első interjú előzte meg, ahol az asszisztensemmel együtt egy órás beszélgetés alatt megismerkedtünk mindenkivel, és a meséjével.
A csoportot 10 fővel kezdtük, majd az első hétvégi elköteleződés után 8-an folytatták a csoportot, 6 nő és 2 férfi teljesen egészséges személyiségű csoporttag. Egy fő a kétnapos hétvégi elfoglaltságot nem tudta vállalni a csoportmunkát, egyvalaki pedig az egyetemi leterheltsége miatt túl soknak érezte ezt az önismereti munkamódot, így az első két nap után inkább nem vállalta a folytatást. Dramatikus munkához így a minimum határon volt a létszámunk.
- A nyitó hétvége 2012. dec. 3-4-én volt.
- További alkalmak: 2013. febr. 16-17.; ápr. 13-14. ; máj. 25-26.; aug. 3-4.; szept. 21-22.;
- Záró hétvége: 2013. nov. 23-24.
Mesék, amikkel a csoporttagok dolgoztak:
- – Hamupipőke,
- – Vaszilissza,
- – A három gyűrű,
- – Erős Pali,
- – Hófehérke,
- – A hat hattyú,
- – Az üveghegyi királyleány
Elhangzott mesék ezen felül:
- – A Nap, a Hold és a Szél meséje;
- – Sziszifusz története
- – A csonkatehén fia;
- – Mese a lányról, aki maga volt a tűz;
- – Hajnalkötöző királyfi;
A csoportfolyamat alatt:
- – 28 mozgás- és táncterápiás csoportos gyakorlat volt, gyakorlatonként átlag 15-20 perccel,
- – ebből 2 alkalommal hoztunk létre kiemelt térben egyéni folyamatmegsegítést és nagy játékot, mindkét alkalommal magzatkori trauma, és születés játék, majd bodyworkös töltekeztetéses zárás lett belőle
- – 4 alkalommal indukált a táncterápiás folyamat dramatikus játékot, ebből 3 az egészséghez kapcsolódó volt, a negyedik önmagában vált néma drámává, és a táltosparipa megtalálásának élményét eredményezte,
- – 3 alkalommal relaxációval és imaginációval dolgoztunk, amit rajzolásos feldolgozás, Gestalt-élmény vagy szoborépítés követett
- – 5 alkalommal használtunk hosszabb klasszikus dramatikus warming-up és csoportépítő gyakorlatot,
- – 3 hétvégét nyitottunk művészetterápiás eszközökkel az elemekkel való ismerkedéshez,
- – 2 vinyettát (rövid dramatikus játékot) állítottunk,
- – a csoporttagoknak összesen 2 csoportdrámája volt, az egyik a közös mese megalkotása, a másik a próbatételként az alternatív kapott szerepekben való közös játék,
- – ezen felül nagy drámajátékunk összesen 24 darab volt, ebből 2 álomjáték, 4 játék szólt a táltosparipa megtalálásáról, 14 alkalommal dolgoztunk meseterápiával, 3 lett szoborépítés, 7 játék meseterápiás próbatétel a 3 Három Harcos – Fanyűvő, Kőmorzsoló és Vasgyúró megtalálására, és 1 alkalommal klasszikus pszichodráma technikával dolgoztunk egy kapcsolati krízisen;
- – 6 alkalommal mozdultunk el családállításos zárás felé, 4 alkalmat bodyworkös töltekeztetéssel zártunk, a többi alkalom integrációval zárult.
- – ezen felül láttunk 8 monodrámát a kiosztott szerepekben,
- – és volt még 2 alkalom próbatétel, amely irányított drámajáték volt, és az énrészek integrációs munkáját célozta meg.
- – Ugyanakkor megdolgoztuk a Mesemátrixokat®
- – megkerestük a mesei funkciók szerint a szereplőket, és értelmeztük a hétköznapi helyzetekben való párhuzamokat,
- – elkészítettük a Próbák Könyvét®, és számba vettük a még teljesítendő próbákat,
- – megrajzoltuk a csoport saját Meseországának Térképét®.
- – A fél napos zárást egy klasszikus pszichodráma technikával, és visszajelzéses gyakorlattal,
- – illetve egy személyre szóló beavatási szertartással valósítottuk meg.
- – A legtöbb folyamatot szóban is feldolgoztuk a pszichodráma klasszikus eszközeinek megfelelően.
- – A két csoport közötti időszak élménynaplózással, és önreflexiós naplózással telt. A naplókat el kellett küldeni a vezetők számára.
Témáink voltak (a teljesség képtelenségével):
- – a belső segítő, és/vagy a táltos megtalálása
- – a belső erőforrások mozgósítása, energetikailag és kognitív szinteken
- – az egészség és egészségesség
- – testtel való kapcsolódás
- – párkapcsolati konfliktusok
- – kommunikációs nehézségek
- – testbe való megérkezés és testből való kimenekülés traumái
- – születési traumák
- – ikervesztés és magzati traumák
- – transzgenerációs traumák: temetetlen és elgyászolatlan halottak, holokauszt tragédiák, álombeli kísértők,
- – anyavesztés halál miatt
- – jó anya hiánya
- – testvérféltékenység
- – hiszteroid fixációspont oldása
- – apa vesztés, apa jelenlétének hiánya gyermekként, szülőpárosként
- – gyereknevelési krízisek
- – nőiesség, női energiák, női tűz,
- – anyaságba megérkezés, szülés
- – non-verbális kommunikáció, találkozások
- – fizikai intimitás, testi kontaktus, intimitás és szexualitás elválasztása
- – az Árnyékkal való szembesülés,
- – megküzdés az ellenfelekkel
- – találkozás a Hőssel
- – az énrészek felismerése és integrációja
- – bizalom és bizalmatlanság
- – támasz és egyensúly
- – belső középpont megtalálása
- – halál, önfeláldozás, áldozattá válás
- – újjászületés
- – vezető és vezérfonal
- – az önvaló (szelfmag vagy Selbst) megtalálása, a belső bölcsesség hangjának forrásai
- – elszigetelődés, magány, kivonódás, meditáció
- – hallgatás és némaság,
- – transzcendencia, spirituális átalakulás
- – kényszerhatások, anális fixációk oldása
- – tettes és áldozat találkozásai
- – megbocsátás és megbékélés
- – ellenállások, blokkok, lázadás – oldás és kötés
- – agresszió kezelés és megküzdés
- – problémamegoldási stratégiák
- – megosztás és megtartás
- – rugalmasság és merevség
- – ütközés és kikerülés
- – hajlékonyság, lepattanás, feszülés
- – útkeresés és úttalálás
- – felnövekedés és összezsugorodás
- – természeti erőforrások, természet rendjébe belealakulás
- – áramlás, elrekedés, elakadás
- – megtartás, mozdíthatatlanság, rendíthetetlenség, szilárdság
- – stb.
Módszereink voltak az integratív pszichológia szellemiségében:
- – tánc- és mozgásterápia (bodywork)
- – klasszikus pszichodráma
- – wraming up gyakorlatok
- – Metamorphoses Meseterápia®
- – mozgásmeditáció
- – művészetterápiás eszközök
- – rendszerfelállítási eszközök (családállítás, énrészek integrációja)
- – tréning tervezési technikák
Ezen felül minden alkalmat előre megírt forgatókönyvek összeállításával készítettünk elő, a gyakorlatok és a zenék pontos megtervezésével. Minden csoportalkalomról részletes jegyzőkönyv készült, amit kiegészítenek a csoporttagok élménynaplói. A valódi forgatókönyvek vázlata a csoportülések után korrekcióra került.
Pár személyes megjegyzés záróakkordként: Amikor ezzel a technikai integrációval, ezzel a csoporttematikával ezt a munkát kitaláltam, tizedét sem gondoltam volna, hogy ilyen élményekkel, hozott témákkal, ilyen szintű megoldásokkal, ilyen nagyságrendű személyes fejlődési utakkal, és ilyen elképesztően nehéz munkával szembesülök. J Életem egyik legcsodálatosabb kalandja volt végigvinni ezt a 8 embert ezen az úton! A belém fektetett bizalmuk és lelkesedésük mélyen megrendítő élmény számomra. Örökké hálás leszek nekik ezért.
Bp., 2014. ápr. 2. Csábi Orsolya, csoportvezető
[1] Mindenkit nyomatékosan tájékoztatni szeretnék, hogy a beszámolóban használatos nevek, a csoport tematikája, és folyamatai szigorú szerzői jogvédelem alatt állnak! A használatukhoz a szerzők engedélye szükséges! A tematika és csoportfolyamatok alkalmazása megfelelő képzettség híján szigorúan tilos! Ezekről bővebben a szerzőnél tájékozódhat.
[...] “Táltosparipa 5 lába” csoport bővebb tematikája itt olvasható. Erre a programra van felfűzve a csoportfolyamat. Az alábbiakban az első…